Aan boord van de Victoria

Dit is de kajuit van het zeilschip La Victoria. Een replica, zoals het hele schip dat is. Het schip ligt voor anker in de haven van Colindres. Wie over de snelweg van Bilbao naar Santander gaat, of vice versa, kan het zien liggen, net voor of na de Ría van Treto. Helaas zijn de zeilen gestreken. Als een pauw die niet kan pronken. Het moet een indrukwekkend gezicht zijn, de witte zeilen met daarin het rode zwaard in de vorm van een kruis, het wapen van de Orde van Santiago. Wat dit schip zo bijzonder maakt, is dat het een replica is van het eerste schip dat tussen 1519 en 1522 de reis om de wereld maakte. Het schip maakte deel uit van een vloot die in 1519, onder leiding van Ferdinand Magellaan, de haven van Sevilla uitvoer. Magellaan zou nooit meer terugkeren in Sevilla. Hij sneuvelde in een strijd op de Filipijnen. Van de vijf schepen voltooide alleen de Victoria de reis. Juan Sebastián Elcano nam na de dood van Magellaan de leiding over. Van de 237 bemanningsleden waarmee de vloot was vertrokken, keerden slechts 18 manschappen terug naar Spanje. De strijd tussen hoop en wanhoop, het gevecht tegen de honger, onderlinge ruzies aan boord. Het is de sfeer die dit schip probeert op te roepen. We zien Elcano in de kajuit, gebogen over de kaarten. Hij moest het project van Magellaan voltooien. Een project om naar de Molukken te zeilen, waar het centrum van de specerijenhandel was gevestigd. Via het westen, niet om de kust van Afrika, zaols de Portugezen deden. Magellaan moest een doorgang vinden, waardoor hij van de Atlantische Oceaan de Stille Oceaan kon opvaren. Later zou deze doorgang zijn naam krijgen. De straat van Magellaan, tussen Vuurland en Patagonië. Een groot eerbetoon aan deze zeevaarder, die veel beroemder is dan Elcano, terwijl die wel de tocht voltooide. Er zijn wel straten naar Elcano genoemd, maar dan vooral in dorpen en steden in het Baskenland, de geboortestreek van de zeevaarder. En er staan twee standbeelden van Elcano in zijn geboorteplaats Getaria. Binnenkort zal de replica van de Victoria ook daar de haven binnenlopen. Overigens heeft ook de replica een plaats in de geschiedenis van de zeevaart gekregen. Deze Victoria was de eerste replica die ook de reis om de wereld maakte. Tussen 2004 en 2006. De bemanning nam wel een sluiproute. De tocht ging niet door de Straat van Magellaan, maar door het kanaal van Panama, en de terugweg ging niet om de Kaap de Goede Hoop, maar door het Suezkanaal.

Anuncios

Etiquetas: , , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Cerrar sesión /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión /  Cambiar )

Conectando a %s


A %d blogueros les gusta esto: