Baskische treinen naar Nederland

caf

 

Een tocht door de uitgestrekte graanvelden van de Castiliaanse hoogvlakte of langs de steeneiken van de Dehesa in Extremadura. Het verhaal gaat over de cultuur van de schaapsherders. Hoe ze in de vroege middeleeuwen met hun kuddes honderden kilometers aflegden van het zuiden naar het noorden, van Monfraguë naar de Picos de Europa, het fenomeen van de transhumano. En opeens gaat in het veld een kudde schapen, met de herder er waakzaam naast, plunjezak over de schouder. Of je staat in Bilbao op het plein voor het Arriagatheater bij de fietsenstalling van het gemeentelijke uitleenplan en legt het systeem uit. En net op dat moment komt iemand een fiets ophalen of terugzetten. Je kunt ze niet boeken of inhuren, de herders of fietsers, maar het is aardig dat ze op het juiste moment komen opdraven.

Iets soortgelijks gebeurde op 30 oktober. De reisleider vertelde over de kracht van de Baskische economie, dankzij grote fabrieken als CAF, die treinen, metro´s en trams fabriceert. Het is niet moeilijk om de trams dan ook tegelijkertijd  in het straatbeeld van Bilbao te zien rijden. Maar het was wel heel toevallig dat een dag later iemand in de Nederlandse media las dat CAF 120 Sprinters aan de Nederlandse Spoorwegen gaat leveren. Met de order is een bedrag van 5 miljard euro gemoeid. Dat is ongeveer hetzelfde bedrag dat CAF in heel 2014 tot nu toe aan orders had binnengehaald. De laatste details van het contract schijnen nog ingevuld te moeten worden, maar CAF heeft de Franse concurrent Alstom voorlopig uitgeschakeld. Niemand in de groep had van CAF gehoord en dat is ook niet zo vreemd, SprinterNieuwAlleen in Amsterdam rijden een aantal metrostellen die door de Basken zijn gemaakt. Toch is CAF wereldwijd actief. Op de site van de treinenfabriek wordt op een wereldkaart aangegeven met welke landen CAF zaken doet. Er gaan vanuit het Baskenland metro´s naar Medellin, Sao Paolo, Hong Kong, Sevilla, Madrid en Algiers. Er rijden treinen van CAF in Tunesië en trams in Malaga en Granada.  

Een verhaaltje over CAF is voor de schrijver van deze blog een herinnering aan een van zijn eerste bezoeken aan het Baskenland. De Baskische schoonvader van een Nederlandse vriend met wie hij voor het eerst naar Spanje reisde, werkte bij CAF. De fabriek ligt in de groene heuvels in het zuiden van Guipúzcoa, de oostelijke provincie van het Baskenland. Het correspondentie-adres van de fabriek hoort bij Beasain, maar  een groot deel van het fabrieksterrein, de totale oppervlakte is 446.000 vierkante meter, ligt in de buurgemeente Ordizia. De enorme oppervlakte van de fabriek viel ons toen al op. En het leek of iedereen in beide dorpen bij CAF werkte. De nieuwe Sprinters worden overigens uitgerust met toiletten en dat is voor de treinreiziger waarschijnlijk veel belangrijker nieuws dan dat de treinen uit het Baskenland komen.

Anuncios

Etiquetas: , ,

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s


A %d blogueros les gusta esto: