Een weerzien in Lima

dannyvalen

Het kon niet anders dan dat  Lima het toneel zou worden van ons weerzien. De man links op de foto, dit laatste is een hopelijk voor beide personen totaal overbodige toevoeging, is Humberto Ballón Ficher, mijn leraar Spaans op de Academie voor Journalistiek en Voorlichting in Tilburg, waar ik tussen 1991 en 1995 studeerde. De lessen bleven beperkt tot een paar uur in de week en kwamen ook niet in ieder moduul terug. Spaans speelde tot ongenoegen van Humberto een marginale rol op het lesrooster. Daarom nodigde hij me uit zijn colleges te volgen op de KUB, de universiteit van Tilburg, waar hij ook les gaf. Heb me nooit willen afvragen of dit eigenlijk wel helemaal volgens de regels van de KUB was. Zo stoomde Humberto me klaar voor mijn stage bij de Spaanse krant El Periódico de Catalunya, waar Edwin Winkels mij begeleidde.

Tijdens de lessen, maar ook daar buiten, zoals in het Mexicaanse restaurant op de Heuvel, dat nu Tortillas schijnt te heten, en in Bet Kolen, de huiskroeg van de Academie,  deelde Humberto zijn enthousiasme voor zijn geboorteland Peru met me.  Zijn enthousiasme ontmoette mijn nieuwsgierigheid. Maar pas in 2008 zou ik zijn Peru voor het eerst bezoeken. De reis door zijn land had verstrekkende gevolgen, zoals rechts op de foto  boven de post is te zien. Na mijn studie raakte ik het contact met Humberto kwijt. Via de Academie probeerde ik hem nog op te sporen om hem te vertellen wat de consequenties van zijn verhalen over Peru voor mij waren geweest, maar het was vergeefse moeite. Tot in september een reizigster die ik ontmoette op een reis in Madrid, vertelde dat ze een goede vriendin van Humberto is. Daarna was het contact snel gelegd en de afspraak gemaakt. Het weerzien, achttien jaar later, vond plaats in het parque Kennedy in de wijk Miraflores. De foto werd genomen in een restaurant in de buurt van het park. Veel herinneringen kwamen tijdens de maaltijd voorbij. Onder andere aan Desirée Oomens, die ook door Humberto werd uitgenodigd om de lessen te volgen aan de universiteit en zo mijn fietsmaatje werd naar de universiteit. Heeft iemand enig idee waar zij is gebleven?

Etiquetas: , , ,

Responder

