Handleiding om oudejaarsnacht te vieren in Peru

fiesta! 022

Nog maar even voortborduren op de vorige post, nu we toch in de feestmaand zijn en vanavond het laatste feestje van 2012 losbarst. Daar zullen die jongens op de foto ook weer bij aanwezig zijn; de 620 ml flessen Cusqueña, met op de fles een subtiel reliëf van een Inca-muur en op het etiket een afbeelding van Machu Picchu. Van de belangrijke biermerken die er in Peru zijn, Pilsner, Cristal en Trujillo, smaakt Cusqueña mij het best. Het merk heeft onlangs ook een heerlijke korenvariant op de markt gebracht, Cusqueña trigo. Het plastic bekertje op de foto maakt een wat zielige indruk bij deze stoere jongens, maar uiteindelijk speelt dat bekertje een belangrijke rol. Het is niet mijn manier van bier drinken, maar in Peru weten ze niet beter. Een fles bier wordt hier gedeeld door meerdere personen, die allemaal uit fiesta! 026hetzelfde bekertje drinken. Bier drinken is een sociale gebeurtenis, tot een bepaald aantal flessen leeg is… Je kunt het vergelijken met de traditie van Argentijnen die de mate met elkaar delen. Het plastic bakje naast het bekertje werd gebruikt om het bierschuim uit het bekertje te kloppen. De traditie schrijft voor dat de eerste slok op de grond moet worden gegooid als dank aan Pachamama, Moeder Aarde, de gulle schenker van het gele vocht. De eerste keer dat ik met het fenomeen in aanraking kwam, had ik totaal niet door wat de bedoeling was. We waren op een bruiloftsfeest waar zo´n 110 gasten op af waren gekomen. In het feestlokaal telde ik maar twee obers. Op die manier zou het een woestijnfeest worden dacht ik nog, totdat naast me twee neven van de bruidegom binnenkwamen en me twee flessen bier gaven en een bekertje. Een paar stoelen verderop kreeg een andere gast ook twee flessen en zo gingen ze met verschillende kratten de hele zaal rond. Je kunt van deze manier van bier drinken behoorlijk onrustig worden, want als jij het glas hebt, staan de anderen droog staan toe te kijken. Resultaat: je drinkt het glas sneller leeg, je collega-drinker doet dat ook en voor je het weet, zijn in een recordtijd de flessen, zoals die op de foto, soldaat gemaakt.

Tags: ,

Geef een reactie

