Op reis langs de Bermuda-driehoek

Het is er al een paar jaar niet van gekomen. Met familie in Peru en Nederland is de vakantiebestemming vaak al snel bepaald. Maar morgen gaan we weer eens op vakantie in Spanje. Mensen moeten daar weleens om lachen, omdat ik door mijn baan als reisleider al het hele jaar door Spanje reis, maar dat is toch echt geen vakantie, maar gewoon (heerlijk) werk. En onze vakantie ziet er ook anders uit. In de bagage geen culturele reisgidsen, maar onder andere onze inmiddels onafscheidelijke hangmat en een wijnzak. Geen uitgebreid stedenbezoek, maar de bergen in, mijn favoriete vakantiebestemming. Mijn wederhelft houdt meer van de zee.  De Costa Brava en de Catalaanse Pyreneeën, de Vall de Boi en de Val d’ Aran, worden het decor van onze vakantie. Maar eerst een paar dagen naar Barcelona voor een kort familiebezoek en dan met de auto eerst een weekje naar de bergen en aansluitend een weekje naar de Costa Brava. Een route langs een Bermuda-driehoek, zeg maar. Ik ben nog nooit in de Catalaanse Pyreneeën geweest. Ben erg benieuwd naar de Romaanse kerkjes die daar in de valleien staan, dat wordt het kleine culturele hoofdstuk van de vakantie. De Costa Brava ken ik een beetje. Al weer wat jaren geleden stonden we een paar dagen op een camping bij Cadaqués. En vanuit de bus van Eurolines, waarmee ik heel lang geleden van Barcelona naar Nederland reisde, zag ik badplaatsen als Lloret en Platja d´Aro, waar blonde Nederlandse tienermeisjes huilend afscheid namen van hun Spaanse vakantieliefde, die nog voor de bus om de hoek verdween al weer op zoek ging naar een nieuwe prooi, de meisjes snikkend achterlatend in de bus. Op advies van Catalonië-deskundige Edwin Winkels gaan we een strandje opzoeken aan de Cap de Begur, waar het er niet zo massaal aan toegaat als in Lloret de Mar of Estartit. En zo doen wij ook mee in de Spaanse statistieken van het toerisme, de bedrijfstak die de Spaanse economie weer wat moet opkrikken. De cijfers die twee weken geleden werden gepubliceerd zijn hoopgevend. Tussen januari en mei kwamen er 19 miljoenen toeristen naar Spanje, 7,3% meer dan vorig jaar. Die stijging wordt vooral veroorzaakt door de zonaanbidders die de stranden van Egypte en Tunesië hebben ingeruild voor de Spaanse costa. In de toeristensector verwacht men meer dan 50.000 banen te creeëren tot eind 2011. De grootste groep toeristen komt uit Engeland (bijna 4,5 miljoen), gevolgd door Duitsland en Frankrijk. Nederland komt op de achtste plaats terug met bijna 900.000 toeristen. Eerlijk gezegd hoef ik die niet allemaal tegen te komen aan het strand. De drie foto´s hierboven die ik van internet heb geplukt, hoop ik wel te kunnen maken. Van het beeld op de foto hieronder hoop ik geen deel uit te hoeven maken. Maar het is juli, dus iedereen gaat op reis. Gezien de statistieken van het aantal bezoeken aan mijn weblog geldt dat ook voor mijn volgers. Zij die dit nog wel lezen en later nog op pad gaan wil ik een heerlijke vakantie wensen.

Tags: , ,

Geef een reactie

