Vanuit het slaapkamerraam

Toen ik in 2008 voor het eerst in La Paz was, klom ik gelijk naar het park Killi Killi, gelegen op een heuvel in de stad, vanwaar het uitzicht fantastisch is.  Alleen daar, en langs de weg als je de stad nadert, krijg je een idee van de stad. La Paz is een enorm mierennest in een ravijn, omringd door bergen volgebouwd met huizen, waarin mensen wonen die iedere ochtend naar beneden komen om naar de winkel, school of het werk te gaan. Van boven hoor je het getoeter van de auto´s, zie je het gekrioel in het onmogelijke verkeer, de kraampjes die de trottoirs vullen, waardoor de voetganger zijn leven in de waagschaal moet stellen op de straat, waar de combi´s langsrazen. Daar helpt geen enkele als zebra verklede verkeersbrigadier aan. Als je een paar uur beneden in de stad bent, verlang je snel terug naar het park. Terug in La Paz zie ik het allemaal vanaf mijn kamer op de negende verdieping van hotel Presidente, een groot gifgroen vijfsterrenhotel midden in het centrum. De lelijke kleur groen valt gelijk op vanaf het uitzichtspunt. Maar aan de binnenkant heeft het hotel zeker charme. Tijdens mijn eerste verblijf in La Paz sliep ik nog voor 70 bolivianos (ongeveer 7 euro) in het kleine hostal Copacabana, in de calle Illampu, net achter de heksenmarkt, waar ook het bijzondere Cocamuseum is. Toen was ik zelf op reis en moest het allemaal wat goedkoper, maar nu ben ik reisleider in La Paz en lag de sleutel van kamer 908 voor mij klaar en heb ik nu een king-size bed, een jacuzzi en een fantastisch uitzicht op de lichtjes die schitteren vanaf de bergen rond de stad. Een reisleider heeft het zo slecht nog niet, wordt er dan gezegd. Maar in zo´n enorme kamer kun je ook heel eenzaam zijn, en zeker op Valentijnsdag…

Etiquetas:

Responder

