Daar komt de combi aan

Lucho, de mede-eigenaar van een touroperator, zei het gekscherend. Zijn bedrijf dacht er over na om een nieuwe excursie wild adventure experience te gaan verkopen door de klanten in een combi door Lima te laten rijden. Niet achter het stuur, er gebeuren al ongelukken genoeg en zó wild hoeft het avontuur ook niet te worden, maar naast de chauffeur, of tussen de chauffeur en de bijrijdersstoel op de motor met de rug naar de voorruit, staand in het gangpad of zittend op een halve stoel, omdat de mede-passagier met de enorme mand met bananen wat meer ruimte nodig heeft. Tijdens de rit kan de gordel niet om, dus het is maar te hopen dat de combi niet al te hard hoeft te remmen als hij weer eens wordt gesneden, of wanneer het busje plots boven op de rem gaat staan omdat er iemand wil instappen. Het is al een hele opgave om de juiste combi te nemen, want de cobradores, een soort conducteurs, schreeuwen de bestemmingen onverstaanbaar half uit de open deur hangend. De Limeños betalen voor deze excursie omgerekend ongeveer 30 eurocent per rit. Het is hun manier om naar school, het werk of de winkel te gaan. Er rijden 13.000 van deze kamikaze-combi´s door de stad, ze vormen de helft van het aanbod van het openbaar vervoer, naast de grote bussen, taxi´s en zogenaamde colectivos, de taxi´s die meerdere mensen met verschillende bestemmingen tegelijkertijd meenemen. Maar de kleurige combi´s overheersen in het verkeer. Susana Villarán, de huidige burgemeester is ze eigenlijk spuugzat. De combi´s houden zich niet aan de verkeersregels, ze schieten zomaar over drie rijbanen heen om mensen te laten instappen, stoppen op plaatsen waar het niet mag en trekken alweer op, voordat de passagier goed en wel is ingestapt. En ze zijn een grote veroorzaker van de luchtverontreiniging die Lima bijna het hele jaar door teistert. Lima, el gris, wordt de stad wel genoemd, het grijze en grauwe Lima. Bij iedere burgermeesterverkiezing zijn de combi´s onderwerp van debat, want de beleidsbepalers weten dat de Limeños het ook wel hebben gehad me de combi. Dat bleek laatst weer uit een onderzoek van de krant El Comercio. Na de onveiligheid op straat en de criminaliteit was de verkeerschaos de grootste ergernis van de bevolking, op de vierde plaats gevolgd door de slechte kwaliteit van het openbaar vervoer. Er komt geen combi meer bij, riep Villarán, en ze mogen alleen nog maar stoppen bij een officiële bushalte. Maar de chauffeurs van de combi´s maken handig gebruik van verkeersopstoppingen en rode stoplichten om juist dan, als ze toch stil staan, nieuwe passagiers te laten instappen. De concurrentie van de combi komt sinds vorig jaar van de Metropolitano, een metro boven de grond. Het is een bus die een rijstrook voor zichzelf heeft en daardoor veel sneller door de stad gaat. Het was het prestige-project van de vorige burgemeester Castañeda, die met onder andere dit project in april de presidentsverkiezingen hoopt te winnen. In zijn verkiezingsprogram heeft hij geen landelijk combi-verbod opgenomen.  

Advertenties

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: