Een ijsje eten in Cajamarca

Tip voor de reiziger die het kuuroord bezoekt van Baños del Inca, op zes kilometer van Cajamarca. Mocht je een kaartje hebben gekocht om je onder te dompelen in het privé-bad type Imperial, dan is de kans groot dat je meer dan een uur moet wachten voor er een bad vrij komt, want er zijn er maar 19 van. De tijd dat je in bad mag zitten is een half uur, maar beoordeel Peruanen niet op hun stiptheid. Als je niet wilt wachten kun je kiezen voor een kleiner bad, type Toeristisch, waar er 58 van zijn. Maar je kunt ook  gewoon even het complex verlaten en aan het plein voor de ingang een ijsje kopen in Helados Holanda, makkelijk te herkennen aan de feloranje gevel. De gevel doet denken aan de Hollandse sfeer van Torremolinos en Salou, maar achter de gevel ontmoet je de lieve, ietwat verlegen glimlach van de Peruaanse verkoopsters. Het liefst eet ik mijn middaghap of een ijsje op de markt, vooral vanwege de couleur locale, ondanks dat de GGD dat in landen als Peru afraadt. Zoals ook wordt afgeraden om rauw vlees en rauwe vis te eten. Maar ook dat is een advies dat je in Peru maar beter in de wind kunt slaan, want anders zul je nooit de nationale schotel van Peru proeven, de ceviche, waarvan rauwe vis het belangrijkste ingredient is. De glimlach van de meisjes achter de toonbank was voldoende couleur locale om een ijsje te kopen en dat op te eten tegenover het beeld van Atahualpa, de Inca die hier ooit door afgezanten van Pizarro uit bad werd getrokken. De volgende dag hoorden we in de ijssalon aan de plaza de armas in Cajamarca dat we veel alleenstaande moeders en doven in Cajamarca met het kopen van de vier bolletjes ijs een plezier hadden gedaan. De eigenaar van de ijssalon is Pim Heijster, die samen met zijn Peruaanse vrouw Luz Marina al meer dan een decennium ijs maakt en dat in vijf ijssalons verkoopt. Driekwart van het personeel bestaat uit doven en alleenstaande moeders. Jaarlijks wordt bij honderd boerinnen ongeveer 5000 kilo aan fruit gekocht tegen een eerlijke prijs en zonder tussenhandel. Met de verkoop van het ijs, ongeveer 60.000 bolletjes per maand, worden onder andere cursussen liplezen en gebarentaal georganiseerd. Veel informatie over het project Verantwoord Ondernemen in een Ontwikkelingsland en wat Pim en Luz Marina allemaal doen voor de doven en alleenstaande moeders is te lezen op www.gelijkekansenperu.nl en www.heladosholanda.com.pe. Tot slot nog een persoonlijke tip voor wie niet kan kiezen uit al die heerlijke smaken. Mijn favoriet is de lúcuma, maar ook pushgay, poro poro en sauco, smaken die je in geen enkele andere ijszaak aantreft, zijn aan te bevelen.

Advertenties

Tags: , ,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: