Muntthee en mojito

 

We zaten op het dakterras van een café aan de rand van de medina van Fez. Mijn lokale gids, Abdellilah (de beste gastheer voor een wandeling door het labyrint van de medina!) vroeg me of er veel verschillen waren tussen Cuba en Marokko, nadat ik hem had verteld dat het eiland in de Caraïbische Zee mijn volgende bestemming zou zijn. Kijkend naar mijn glaasje muntthee was het eeste dat in me opkwam dat ze in Cuba de muntblaadjes toch een betere bestemming geven; in een longdrinkglas met rum, limoen, suiker en spuitwater. En daarna dacht ik aan dat Spaanse spreekwoord: todas las comparaciones son odiosas, alle vergelijkingen zijn hatelijk. Het had weinig zin om de enorme lijst met verschillen tussen beide landen op te sommen. Het was interessanter om het met Abdellilah over de overeenkomsten te hebben. Want daar waren er ook wel wat van. Zowel op Cuba als in Marokko is de verdeling van de macht een familie-aangelegenheid. In beide landen is er ook censuur. Abdellilah moest afstemmen op Al Jazeera om er achter te komen wat er precies aan de hand was in de Westelijke Sahara, omdat de Marokkaanse staatstelevisie nauwelijks berichtte over de ontruiming van het tentenkamp. Op Cuba wachten ze ook al jaren op wat meer objectieve berichtgeving. En om terug te komen op de vorige post, ook als we volgende week over het eiland rijden en ergens een fotostop maken, zullen er kinderen naar de bus komen, al zijn die altijd wel wat brutaler dan het Marokkaanse meisje uit de vorige post. En zullen deze Cubaanse kinderen ook allemaal weten wat een pen is, want om het verhaal (en het bruggetje van Marokko naar Cuba) af te ronden toch nog een verschil. De gezondheidzorg en het onderwijs is op Cuba veel beter georganiseerd, dat is toch een van de verworvenheden van het Castro-regime. En echt als allerlaatste, een verschil in het voordeel van Marokko, daar zijn de (openbare) internetvoorzieningen weer veel beter geregeld. Het is nog even afwachten of ik nog een bericht van het eiland verzonden krijg, vanaf donderdag.   

Etiquetas: , ,

Responder

