Lekker weg in eigen (?) land

We zijn in Nederland en natuurlijk is dat mijn eigen land. De wieg stond er en op het vliegveld laat ik mijn Nederlandse paspoort zien. Ik had het vraagteken ook achter de eerste twee woorden kunnen zetten, want je gaat toch eigenlijk niet zo snel lekker weg in eigen land, en zeker niet in deze wel erg natte maand augustus. Maar ook bij goed weer bezoek je veel musea, parken en steden, bezienswaardigheden waar je misschien je hele leven bijna naast hebt gewoond, meestal pas als je er juist niet meer woont. Zo was ik nog nooit in Enkhuizen geweest en had dus ook nooit het Zuiderzeemuseum bezocht en stak ik voor het eerst met de veerpont over van Enkhuizen naar Stavoren om door te reizen naar Groningen. Voor iemand die al jaren in het buitenland woont, krijgt lekker weg in eigen land sowieso al een andere betekenis. Want terug naar je geboorteland betekent uiteraard familie en vrienden ontmoeten. Goed, je hebt meestal gratis logeerplaatsen, maar je kunt het eigenlijk geen vakantie noemen. Deze zomer proberen we een balans te vinden in de vijftien dagen dat we in Nederland zijn. Het begon mooi, we waren uitgenodigd door een collega om naar de Sail te komen kijken. HIj woont pal achter de dijk van het Noordzeekanaal, dus we zaten eerste rang, tussen mensen, op klapstoeltjes en kleden, die koffie dronken uit een thermoskan en krentebollen aten.  De enorme zeilschepen voeren voorbij onder de karakteristieke Hollandse stapelwolken. Ik betrapte me er op dat deze puur Hollandse gewoonten me nu pas opvallen, na negen jaar om me heen kijkend in Spanje, en ze bekeek door de ogen van een toerist. Sail is natuurlijk een fantastisch, en eigenlijk ook echt Hollands spektakel. Water fascineert, zeker voor iemand die op de droge hoogvlakte van Spanje woont. Al wordt het wel iets minder romantisch als het al dagen achtereen met bakken uit de hemel valt.

Geef een reactie

