Lof der zotheid

Het zingt al een paar dagen door de stad, waar gaan we zondag de finale kijken. Op een van de grote beeldschermen of toch in de bar ´van altijd´. Zelf heb ik weinig keuze. Zondag moet ik naar Porto om een groep te gaan begeleiden en ik zal de wedstrijd waarschijnlijk in het hotel zien, waar ze ook een enorm beeldscherm hebben, dat daar overigens altijd hangt. Voor de Nederlanders die de wedstrijd met landgenoten in een Nederlandse sfeer willen zien, is in Salamanca de keuze beperkt. Volgens mij is bar Erasmus, in de straat Meléndez dan de beste plaats. Een Nederlands ingerichte bar, dus geen Nederlandse bar, ik schreef het al eens eerder, geen kroketten of broodje bal gehakt. Maar tijdens de voorgaande wedstrijden van Oranje zat het wel altijd vol met Nederlanders; studenten, maar ook Nederlanders die om welke reden dan ook in Salamanca zijn blijven hangen. En er liepen ook altijd wel wat nieuwsgierige Amerikanen, Fransen en Koreanen binnen. Maar Oranje domineert er. En dat steekt een beetje bij de eigenaar van de bar, Ramón. Bij de wedstrijd tegen Uruguay liep hij weliswaar rond in een Hollands brulshirt, maar hij is gewoon Spanjaard en zondag zal hij ook voor Spanje juichen. Om niet de enige te zijn, in zijn eigen bar, zullen er ook wat vrienden van hem komen, maar ik vraag me af of ze er bij kunnen. Tijdens de halve finale puilde de bar al uit. Hoe dan ook, ze zijn welkom. Spanjaarden en Nederlanders gaan goed met elkaar om, geheel in overeenstemming met de ideeën van de humanist Erasmus.   
Tags: ,

Geef een reactie

