We staan in de finale

Ik vond mezelf al erg optimistisch, toen ik in mijn post van 14 juni schreef dat Nederland en Spanje elkaar wel eens tegen konden komen in de kwartfinale. En nu staan we allebei in de finale. We? Wie is we? Kreeg gisteravond veel sms-jes met de vraag voor wie ik zondag zal zijn. Het is misschien een logische vraag aan een Nederlander die bijna negen jaar in Spanje woont. En gisteren vierde ik met Spaanse vrienden de overwinning op Duitsland en was ik even hollañol. Maar zondag zal ik voor Nederland zijn, ook omdat ik inmiddels moe wordt van die schreeuwende koppen van de sportkranten AS en Marca. Toen Nederland van Brazilië won, waren ze hier vooral blij dat ze Brazilië niet meer konden tegenkomen. Alsof ze zo gemakkelijk de finale zouden halen. De advertentie van Cepsa met de foto-montage van het schilderij De overgave van Breda van Velazquez, waar ik op 14 juni over schreef, is nog wel grappig. Ik kreeg het gisteren na de overwinning van Spanje al een paar keer te horen. We zetten de hertog van Alva in de spits. Misschien leeft dat historisch besef hier wel wat meer dan in de rest van Spanje, omdat de hertog van Alva in Salamanca,  in de kerk van Stefanus ligt begraven. Zijn hertogdom, Alba de Tormes ligt op 23 kilometer afstand van Salamanca. Overigens komt ook bondscoach Vicente del Bosque uit Salamanca, of eigenlijk uit het aangrenzende dorpje Cabrerizos. Maar goed, hier is iedereen ervan overtuigd dat Spanje zondag de finale gaat winnen. Zoals ze ook overliepen van zelfvertrouwen voor de wedstrijd tegen Duitsland, terwijl ik toch grote twijfels had, want zo goed speelde Spanje nu ook weer niet tegen Paraguay. Maar misschien is dat wel het grote geheim van de Spaanse selectie, la furia roja. Alleen als je écht in iets gelooft, kun je dat ook bereiken. Heeft Bert van Marwijk dat ook al niet een paar keer gezegd? Het zal een mooie finale worden. Waar ik ga kijken? In Portugal, niet om de eventuele hoon van mijn Spaanse vrienden te vermijden, maar omdat ik zondag in Porto een groep zal ontvangen.  Ze komen om 23.00 uur, Portugese tijd, aan. Dus zelfs als er een verlenging en/of strafschoppen komen kan ik die nog zien en is er zelfs nog tijd om, hopelijk, wat hatelijke sms-jes naar Spanje te sturen.
Etiquetas: ,

Responder

