Boek nu Baskenland

Mijn reisorganisatie SRC-cultuurvakanties kwam een paar weken geleden met het verzoek om een droomreis te bedenken. Wel werden er voorwaarden aan de reis gesteld. Het moest een reis in Spanje zijn, het liefst naar een stad of streek waar we op andere reizen niet komen en uiteraard moest de klant enthousiast raken om de reis te boeken. Kortom, ik mocht niet te ver wegdromen. Dat maakte ook niet uit, de reis van mijn dromen maakte ik anderhalf jaar geleden al, met de rugzak door het noorden van Argentinië en Chili, Boliva, Peru en Ecuador. ‘ Heerlijk langs de aardkloot schuren’, zoals mijn collega Ronald dat zo mooi beschreef. Overnachten in kleine hostals, eten op de plaatselijke markten, opeengepakt zitten tussen marktvrouwen met hun waar in lokale bussen en proberen zo min mogelijk de reisgids te gebruiken om te voorkomen in een restaurant in La Paz terecht te  komen, waar bitterballen en blokjes kaas worden geserveerd. Dat lukte dus niet, het was de laatste keer dat ik een tip van mijn reisgids, Footprint, opvolgde.  Heb nooit zo goed de naam van die andere reisgids, de Lonely Planet, begrepen. Zoveel backpackers die met die gids reizen en dus allemaal op dezelfde plaatsen uitkomen, echt lonely kun je dat niet noemen. 
Maar terug naar die andere droomreis. Er zijn tientallen plaatsen in Spanje waar we met SRC niet komen. Er valt zoveel te ontdekken, maar het is niet eenvoudig een nieuwe reis in de markt te zetten. Men boekt toch liever een reis naar de wat bekendere steden, of die door glossy magazines tot ´hot´worden gebombardeerd, zoals Valéncia dat nu lijkt te worden.  De meest geboekte reis bij SRC is het rondje door Andalusië met de steden Ronda, Sevilla, Granada en Córdoba. Daarna komt Barcelona uiteraard, wie kent die stad niet. Maar op de reis Madrid en Castilië valt het me op dat maar weinig mensen steden als Toledo en Segovia kennen. De stad Ávila is weer wat bekender, maar dat komt vooral omdat daar ieder jaar de Ronde van Spanje langs de stadsmuren gaat. Maar een reis organiseren langs bijvoorbeeld Aranjuez, Cuenca, Teruel en Albarracín zal geen succes zijn.  
Ik hoefde uiteindelijk niet lang na te denken, waar ik de reizigers op mijn droomreis mee naar toe wil nemen; het Spaanse Baskenland. Een bekende streek, ook in Nederland, maar helaas vooral vanwege de terroristische organisatie ETA, dat het toerisme nog buiten de deur houdt. En dat terwijl het Baskenland een prachtig gebied is. Kijk maar naar de plaatjes; de kerk van San Juan de Gaztelugatxe, de Rioja Alavesa, het Baskische stukje van de beroemde wijnstreek, en de vissersplaats Bermeo. Ik had al eerder een reis voor SRC geschreven naar het Baskenland. Het lijkt er nu eindelijk van te komen, de vertrekdatum is 23 juli, er zijn al aardig wat boekingen binnengekomen. Meer informatie staat op www.src-cultuurvakanties.nl.
Tags: ,

Geef een reactie

