Salamanca ligt niet aan zee

Opmerkelijk. Altijd gedacht dat iedereen wel wist waar Salamanca ligt. Maar vandaag weer de opmerking; het is vast al mooi weer bij jullie. Niet dus. Vanmiddag nog gebukt onder een fikse hagelbui en vannacht duikt de temperatuur drie graden onder het vriespunt. Salamanca staat regelmatig hoog op de ranglijst als het om de laagste minimumtemperaturen gaat. Morgen op de dag moeten we het met zes graden doen. Op het balkon houden de hyacinten en narcissen zich nog angstig schuil. En Salamanca ligt niet aan zee.
 
Opvallend, in de bus, sorry touringcar, weet het gezelschap meestal wel waar mijn Beesd ligt, klein dorpje in de Betuwe. De file op de A2, de Volvo-fabriek en de bloesemtocht zijn de herkenningspunten. Maar Salamanca? Terwijl die stad ook wel wat te bieden heeft. Mooiste Plaza Mayor van Spanje, oudste universiteit van het land. Maar toch, het lijkt wel of alleen mensen die er ooit Spaans hebben gestudeerd, Salamanca kennen. En als ze dan voor het eerst aankomen op het trein- of busstation zijn ze altijd weer verbaasd over de lange reisafstand vanaf Madrid, 2 uur en 30 minuten met de bus, met de trein nog vijftien minuten meer.
 
Vergelijk Salamanca met Groningen, ook ver weg van de hoofdstad, van alles eigenlijk, verstopt in het hoge noorden. Ook Salamanca heeft een peerd van Ome Loeks voor het station, kijk maar naar de foto. De Grote Markt heet hier Plaza Mayor en wat café De Drie Gezusters voor het Groningse studentenleven is, is dat Gatsby, La Hacienda y Niebla voor de studenten in Salamanca, overigens mijn favoriet is El Bolero. En beiden zijn studentensteden, hier zijn er ongeveer dertigduizend, bijna eenvijfde van de totale bevolking.
 
Denk de universiteit weg en Salamanca is niet meer dan een forse provinciestad met een enorm cultureel erfgoed, voor een groot deel te danken juist aan de universiteit. Een goed voorbeeld van de identiteit van de stad zijn twee evenementen die hier jaren terug werden gehouden. In 1992, vijfhonderd jaar nadat de laatste Moren uit Granada werden verdreven en Columbus de Nieuwe Wereld ontdekte, was het groot feest in Spanje. Sevilla organiseerde de Expo, in Barcelona werden de Olympische spelen gehouden en Madrid was dat jaar culturele hoofdstad van Europa.
En Salamanca? Daar vonden dat jaar de Wereldveedagen plaats. Niet zo vreemd, met het grote landbouwgebied om de stad. Naar het oosten en noorden toe vooral graan en tarwe, naar het westen en zuiden de veehouderijen. Maar tien jaar later, in 2002, was Salamanca culturele hoofdstad van Europa. En drie jaar daarna ontving het de leiders van de Latijns-Amerikaanse landen tijdens het jaarlijkse Ibero-Amerikaanse overleg.
 
Een provinciestad met internationale allure. Maar dan nog. De reizigers die naar Spanje komen, kennen meestal wel Barcelona, Madrid, de driehoek van Andalusië met Granada, Córdoba en Sevilla en de bekende badplaatsen aan de kust. Is ook wel weer aardig, een verassing als Salamanca te kunnen aanbieden.
Etiquetas:

3 comentarios to “Salamanca ligt niet aan zee”

  1. agnes Says:

    Hoi Danny, heerlijke vergelijking Salamanca/Groningen. Ik wait nait woar ik laiver ben; op de Grote Markt is het momenteel zelfs overdag beneden nul. ‘t Is al weer een stuk of wat jaren geleden dat ik zelf in Salamanca liep. Dat was ten tijde van de Semana Santa, maar volgens mij is het er ook op gewone dagen best te doen, om het maar eens met een goud Grunn’ns understatement te zeggen.

  2. Anneliese Says:

    Goedemiddag,

    Omdat ook ik pas vandaag voor het eerst over Salamanca heb gehoord in combinatie met het Spaans studeren ben ik op internet gaan zoeken.
    Zodoende kwam ik op uw website terecht. Zelf kom ik uit Groningen en ik moet zeggen; leuke vergelijking!
    Mag ik vragen wat u zou aanraden wanneer ik ervoor kies om twee weken Spaans te studeren in óf Salamanca óf Barcelona?
    Alvast dank!

    • danny Says:

      Beste Anneliese,
      Als ik jou was, zou ik twee weken in Salamanca Spaans studeren en daarna twee weken op vakantie naar Barcelona gaan. Ik ben geen expert, maar volgens mij is de kwaliteit van de taalinstituten in Salamanca een stuk hoger dan in Barcelona. Eigenlijk spreken ze daar ook veel liever Catalaans.

Responder

